Skip to content
Nordlys over sneklædte bjerge og vand.

Sådan vælger du leverandør

7 spørgsmål du bør stille om hybride og elektriske energi-/fremdriftssystemer til højhastighedsfartøjer

Om forfatteren

Eirik Nesse - – Director of Marine Propulsion hos BOS Power. 

Han har en bachelorgrad i elektronik fra Universitetet i Stavanger og har over 25 års erfaring fra den internationale telekommunikationsindustri, hvor han har haft forskellige stillinger hos mikrobølgeleverandøren Nera/Ceragon, senest som Director of Product Strategy.

Siden 2018 har han beskæftiget sig med elektrificering af skibsfarten og er en vigtig drivkraft hos BOS Power, hvor han sikrer kvalitet og teknisk ekspertise i maritime hybride og fuldt elektriske energi- og fremdriftssystemer.

Hovedbillede af Eirik Næss, direktør for marinefremdrift hos BOS Power.
Målgruppe

Dette dokument er skrevet til fagfolk i den maritime sektor, som vil vide mere om teknologier til elektrificering af skibsfarten.

Det kan også læses af fagfolk fra beslægtede brancher, som ønsker en introduktion til de udfordringer, der er forbundet med dekarbonisering af hurtige/lette fartøjer i den maritime sektor.

Sammendrag

Den maritime sektor står ved en skillevej. På den ene side har vi flagstaternes mål om at reducere udledninger og fremme grønnere løsninger til søs. På den anden side findes der tilgængelige løsninger for elektrificering med hver deres fordele og begrænsninger.

Trods lokale incitamentsordninger kan man ikke blot erstatte sit dieseldrevne fremdriftssystem med batterier og en elmotor.

Elektriske og hybride løsninger i den maritime sektor kræver andre overvejelser og designprincipper for jeres fartøj eller jeres flåde af fartøjer. Desuden er klassifikationsselskaberne stadig ved at etablere sikkerhedsregler, standarder og certificeringer. Men vores udledninger skal reduceres, og selvom de har visse begrænsninger, er elektriske løsninger vejen frem.

Person sitting on pier looking out at sea during sunset.

Selvom det er et globalt problem, begynder reduktionen af disse udledninger med lokale løsninger. Lokale myndigheder bør hjælpe med at drive udviklingen og implementeringen af energiløsninger med lav eller ingen udledning af drivhusgasser med de midler, de har til rådighed. Den private sektor spiller også en vigtig rolle ved at tage nuludledningsløsninger i brug og tilpasse deres driftsmodel til den nye teknologi.

Derfor bestræber vi os på at informere om og uddanne i den teknologi, der er tilgængelig i dag, såvel som nye produkter inden for hybride og elektriske løsninger til søs. Dette holder os hos BOS Power på tæerne og i stand til at levere de allerbedste skræddersyede fartøjer, optimeret til effektivitet og lavere udledninger. Det bidrager også til at opbygge et vidensgrundlag for realistisk og pragmatisk udvikling af fremtidens politikker på området.

Fremtiden er elektrisk, og selvom både teknologien, myndighederne og industrien skal modnes i dette nye paradigme, er vi mere end optimistiske med hensyn til, hvad fremtiden bringer.

De bæredygtige løsninger, vi implementerer i dag, er afgørende for de miljømæssige udfordringer, vi står over for, men de lægger også fundamentet til nye forretningsmodeller, brancher og tjenester. forretningsmodeller, industrier og tjenester.

Introduktion

Anskaffelse af et nyt fartøj er en stor beslutning. Du skal ikke kun overveje dine kapitalomkostninger (CAPEX) i dag, men også driftsomkostningerne (OPEX) i mange år og endda årtier frem.

Markederne ændrer sig, reglerne udvikler sig, og den offentlige holdning til bæredygtigheden af industriel infrastruktur har nu fået en central plads i bestyrelseslokalet. Derfor er det vigtigt at vælge en leverandør til din flåde eller dit fartøj, som kan følge dig på denne rejse og sikre, at du får det bedst mulige afkast af din investering.

Havvindmøller på havet med klar himmel.
HVILKE TYPER LEVERANDØRER FINDES DER?

Inden for maritime energi- og fremdriftsløsninger er der tre hovedtyper af aktører. Der er nogle overlap og samarbejde mellem dem, men du vil finde forskelle i, hvordan de tilgår en opgave, både før og efter levering.

KOMPONENTPRODUCENTER

Dette er virksomheder, der specialiserer sig i at levere enkelte komponenter og teknologi til industrien og nu også kan tilbyde komplette løsninger bygget op omkring deres egen teknologi. En kortere forsyningskæde kan føre til lavere indledende omkostninger, men eftersalgsservice og vedligeholdelsessetuppet kan være begrænset.

Digitalt hologram af et skib projiceret over en hånd.
SPECIALISEREDE SYSTEMINTEGRATORER

Som navnet antyder, leverer systemintegratorer både skræddersyede løsninger og standardløsninger baseret på komponenter fra en række specialiserede producenter. Alt udvikles og testes som et komplet ”system of systems”. De leverer løsninger, som bare fungerer.

Som kundens eneste kontaktpunkt tager de også hele ansvaret, hvilket giver kunden ro i sindet og ofte de bedste serviceaftaler i fartøjets levetid.

SKIBSDESIGNERE OG VÆRFTER

Skibsdesignere og værfter kan også fungere som systemintegratorer og levere både skræddersyede løsninger og standardløsninger. En udfordring for skibsdesignere og værfter kan være kapacitet og eftersalgssupport. Det kan være en langsommelig proces.

Deres forretningsmodel er bygget op omkring produktion af nye fartøjer, snarere end vedligeholdelse og service. Når dit fartøj har forladt værftet, vil et nyt projekt tage pladsen og fokus.

Hvorfor er det afgørende at vælge den rigtige leverandør?

Dette er kun en oversigt over de egenskaber, du vil finde hos forskellige leverandører. Vi vil uddybe det i denne guide for at give et mere sammenhængende billede.

Hvordan dine forskellige behov kombineres, bør være grundlaget for dit valg. Alle disse aktører kan levere et skib, der opfylder dine specifikationer, men vi ved alle, at det kun er begyndelsen på fartøjets rejse. De har alle deres styrker og svagheder, som du skal tage i betragtning, med hensyn til omkostninger, levering, drift og vedligeholdelse.

Baseret på din organisations mål, behov og fartøjets tiltænkte drift er der flere måder at tilgå en anskaffelse af denne størrelse og tidshorisont på.

Følgende spørgsmål er udviklet til dig som teknisk rådgiver eller indkøber, så du kan træffe den bedst mulige beslutning, både på kort og lang sigt.

Opgrader_ikon

OPGRADERING

TCO_ikon

TCO

SKRÆDDERSYEDE LØSNINGER

SKRÆDDERSYEDE LØSNINGER

ERFARING

ERFARING

INFRASTRUKTUR

INFRASTRUKTUR

SERVICE

SERVICE

EMISSIONER

UDLEDNINGER

Spørgsmål du bør stille dem, dig selv og hvorfor

7 spørgsmål du skal overveje

Fragtskib set fra oven, der sejler på havet.

1. Oppgraderer jeg eller bygger jeg nyt?

Måske begynder flåden at vise alderstegn. Måske overvejer din organisation en ombygning for at øge effektiviteten eller driftssikkerheden.

Du kan endda have problemer med at skaffe reservedele eller finde tilgængelig ekspertise i dit område. Dette er udfordringer, du måske står over for, og som ofte er en afgørende faktor, når du beslutter, om du skal bygge nyt eller opgradere dit eksisterende fartøj.

Der er forskellige grader af opgraderinger og ombygninger. Hvis dit fremdriftssystem er tilstrækkeligt til din driftsprofil, og du kun har brug for et mere avanceret automationssystem, kan det være alt, hvad du behøver. Men hvis din drift også er underlagt lovmæssige krav eller kunders forventninger, og du ønsker at fremtidssikre dit fartøj med hensyn til dets miljøaftryk, bliver det optimale valg mere komplekst.

Måske overvejer du en hybrid eller fuldt elektrisk fremdriftsløsning for at imødekomme fremtidige behov allerede i dag. Og der vil altid være både økonomiske og miljømæssige besparelser ved opgraderinger/ombygninger sammenlignet med at bygge nye fartøjer.

Desværre kan du, med få undtagelser, ikke sætte et fartøj tilbage i samme drift efter sådanne store opgraderinger/ombygninger, som en elektrificering er. Batterier og elektriske systemer er tunge og tilpasser sig en anden driftsprofil. De er muligvis ikke engang kompatible med fartøjets skrog, hvad angår vægt- og pladsbegrænsninger.

Et team på tre personer, der samarbejder om dokumenter på kontoret.

Dette punkt kan opsummeres med et tredelt spørgsmål:

Hvor mange systemer/komponenter skal opgraderes, hvor dybt er de integreret i fartøjets systemer, og hvordan passer de til fartøjets driftsprofil?

Hvis svaret er et enkelt system, som f.eks. at ombygge et fartøj og muligvis opgradere automatiseringen, kan en komponent-/teknologiproducent med installationsservice eller et værft være tilstrækkeligt.

Men grænsefladerne for systemerne kan være inkompatible, hvilket i bedste fald kan forsinke en løsning. I værste fald indebærer det store udgifter til erhvervelse og implementering af et helt nyt, kompatibelt system.

Hvis du opgraderer eller udskifter mere end ét system, eller hvis systemerne, der skal udskiftes, er dybt integreret i fartøjets eksisterende systemer og driftsprofil, bør du kontakte en systemintegrator.

Et eksempel på en sådan ombygning kunne være implementeringen af en hybridløsning på et konventionelt fartøj. Dette påvirker systemer som broog fremdriftskontrolsystemer. Det kan også ændre fartøjets driftskapabiliteter på grund af den ekstra vægt og kravet til opladningstid/-effekt.

Dit dieseldrevne hurtigfartøj kan være en perfekt kandidat til konvertering til en elektrificeret færge, der sejler korte ruter, eller et sightseeingfartøj. En bilfærge kan have plads- og vægtkapacitet til nu at operere som et fuldt elektrisk fartøj, rent og med reduceret støj.

En god leverandør ved, hvad der skal spørges om i forhold til driftsprofil, dine forretningsmål og aktiviteter i regionen, og kan rådgive dig præcist derom.

Grøn papirbåd, der skiller sig ud fra en flåde af hvide papirbåde og symboliserer lederskab og innovation.

En god leverandør ved, hvad han skal bede dig om med hensyn til driftsprofil, dine forretningsmål og aktiviteter i regionen, og giver klare råd i overensstemmelse hermed.

2. Hvad er leverandørens erfaring?

Dette spørgsmål dækker leverandørens ekspertiseområder, hvor længe leverandøren har leveret tjenester og produkter, samt leverandørens erfaring med din specifikke branche og dine aktiviteter.

EKSPERTISEOMRÅDER

Udvalget af løsninger, som en producent eller leverandør tilbyder, afgør ofte, hvor hurtigt de vil være uden for deres komfortzone. Den maritime sektor bruger et bredt spektrum af forskellige krav og standarder. Der er yderligere forskelle inden for forskellige geografiske områder. Det, der kræves i den norske Nordsø, er ikke det samme som det, der er brug for i Middelhavet. At en leverandør er bekendt med de lokale forhold og det miljø, hvor fartøjet vil være i drift, er derfor meget vigtigt. Der er også overvejelser omkring serviceinfrastruktur, som vi vender tilbage til senere i denne guide.

Forskellige markeder bruger forskellige teknologistandarder. At være bekendt med de almindelige teknologier, der anvendes i et fartøjs drift, forbedrer leveringstiden samt service og vedligeholdelse i skibets levetid. Reservedele og udskiftninger er lettere at skaffe, og skræddersyede løsninger bygges op omkring løsning af almindelige driftsudfordringer. Derfor er det hurtigere for en leverandør med erfaring i det lokale marked både at levere og yde service rettidigt.

MARKEDSERFARING

Nye aktører på markedet, som startups eller pionerer inden for nye teknologier, har ofte ambitiøse idéer og har en tendens til at komme ind på markedet ved at presse priser og provisioner ned. Som nævnt bruger den maritime teknologiske industri mange krav, standarder og certificeringer, så de, der tør gå ind, har talent og erfaring, selv i en ung virksomhed. Desværre mangler de ofte den erfaring og/eller infrastruktur, der kan hjælpe dig på lang sigt. Cowboymentaliteten kan være tilstrækkelig til at få et projekt i gang, men den kan være problematisk, når man når til driftsfasen. Du er også begrænset af en enkelt leverandør af komponenter, da disse leverandører for det meste vil bruge deres egen teknologi.

Mere erfarne leverandører har haft tid til at opbygge deres ekspertise og systemkendskab gennem års testning og kender deres produkt indgående, når det er fremstillet i stor skala og over tid. De har arbejdet med et bredere udvalg af løsninger, ofte på tværs af forskellige regioner, aktiviteter og markeder.

Desuden forbedrer partnerskaber med andre organisationer og virksomheder disse egenskaber yderligere. Evnen til hurtigt at træde til og have dele og faciliteter klar til levering, selv til skræddersyede løsninger, er et must for at reducere risikoen og sikre problemfri drift i hele fartøjets levetid.

ERFARING MED BRANCHEN OG DENS AKTIVITETER

Det er absolut afgørende, at din leverandør forstår dine aktiviteter og ikke kun den teknologi og de løsninger, der anvendes. Når leverandøren forstår dine specifikke behov, ved du, at du kan regne med rettidig assistance, når det er nødvendigt, og at den rette ekspertise og udstyr er tilgængeligt, hvis behovet opstår. Er din flåde udviklet til spidsbelastninger i højsæsonen, og har du råd til at have et fartøj ude af drift i månedsvis? Og hvis ja, hvornår er din højsæson? Erfarne leverandører med dybdegående kendskab til dine aktiviteter er bevidste om sådanne detaljer.

For de fleste aktiviteter, der beskæftiger sig med ”produktion”, dvs. udførelse af en bestemt tjeneste for andre, kan nedetid af aktiver være en kostbar affære, som bør planlægges på forhånd.

support_ikon
modulære-løsninger_ikon
Lyspære
Futuristisk kystscene med skibe, vindmøller og en moderne bro, der viser bæredygtig maritim infrastruktur.
En leverandør med den rette erfaring bør altid vide, hvad der er nødvendigt og hvornår, for dine specifikke aktiviteter.

3. Hvad er mine service- og vedligeholdelsesmuligheder?

Vigtigheden af at have en leverandør, der forstår dine specifikke aktiviteter.

Klima, driftsprofil og ikke mindst lokale regler og lovgivning, stiller en række krav til dig som operatør.

At have en leverandør, der er bekendt med de forskellige belastninger, som dine fartøjer udsættes for, giver den sikkerhed og pålidelighed, som enhver seriøs aktør søger.

Har leverandøren en serviceorganisation og infrastruktur på plads i din region? Mennesker og teknisk ekspertise kan flyves ind på få dage, men hvad med faciliteter og reservedele/udskiftningsdele? Det at have dele på lager samt en pålidelig og etableret forsyningskæde er uvurderligt, når det kommer til driftsstabilitet. Uden dette kan ikkeplanlagt vedligeholdelse tage måneder i stedet for dage. Dit fartøj, teknikere, besætning og måske endda en del af dine aktiviteter forbliver på land og venter med store omkostninger til følge.

Katastrofale nedbrud på en motor behøver ikke at resultere i måneder med stilstand, hvis leverandøren har den rette ekspertise og infrastruktur på plads. Nogle kan endda have ressourcer til at have kritiske komponenter på lager på forespørgsel. I stedet for måneder tager det blot dage, før fartøjet er tilbage i drift.

Spørgsmålet handler ikke så meget om evne som om tilgængelighed. Værfter/skibsdesignere har ekspertisen og faciliteterne til service og reparation. Men deres fokus er på levering af nybygninger. Det kan være svært at få foretaget hurtige reparationer, da deres faciliteter er optaget af den næste opgave, og du bliver placeret i en kø.

ANSVARSSPØRGSMÅL

Hvis en komponent eller et system bryder sammen, hvem har så ansvaret? Er det producenten af delen, skibsdesigneren eller operatørerne selv?

Her er en af de store fordele ved at bruge en systemintegrator. Ved at have designet og konstrueret hele fremdriftssystemet fra bro til skrue er alt ansvar samlet hos én part. De kender fartøjets installationer indgående og har ekspertisen og faciliteterne til en hurtig reparation. Det giver sikkerhed og reducerer risikoen for operatøren, da du altid ved, hvor ansvaret ligger.

Til gengæld kræver det et meget højt niveau af kvalitetskontrol fra systemintegratoren gennem hele design- og konstruktionsprocessen.

Sikre dit elsystems oppetid 24/7/365 | Service & Eftermarked | Elproduktion og energilagring | BOS Power Solutions
Overvej altid både de kendte faktorer i dag og de uforudsigeligheder, som fremtiden måtte bringe, i dit driftsområde.

4. Har jeg brug for en skræddersyet løsning eller en standardløsning?

Energieffektivitet og optimering er vigtigt for din organisation og drift.

Hvis energieffektivitet og optimering er vigtigt for din organisation og drift, er svaret enkelt:

En skræddersyet løsning er det, der giver de bedste resultater. Med få undtagelser vil du ikke finde den samme ydeevne, effektivitet eller sikkerhed i en standardløsning som i et skræddersyet fartøj.

Dette bliver mere tydeligt, når man ser på driftsomkostningerne for fartøjet. Der er mange eksempler på, hvordan en skræddersyet hybridløsning kan reducere brændstofforbruget med 25 %, samtidig med at man opretholder den samme driftsprofil som tilsvarende klassificerede dieselfartøjer. Dette opnås ved at se skibets individuelle komponenter som en helhed, som et integreret system.

Der vil altid være undtagelser fra reglen. Ved erhvervelse af større serier, især af standardfartøjer til generelle formål, kan standardløsninger være fordelagtige. 50 slæbebåde, der udfører forskellige opgaver i havnen, kræver måske ikke optimering af en enkelt operation i forhold til effektivitet, som f.eks. en hurtig passagerfærge/CTV eller et specialiseret servicefartøj.

CERTIFICERINGER

En del af dine overvejelser skal være orienteret mod dine specifikke aktiviteter og din region. Mange standardløsninger opfylder ikke sikkerhedscertificeringer og regler under alle forhold. Det, der måske er accepteret på en lille yacht eller en 12-meter slæbebåd med en besætning på 4, vil ikke blive accepteret af inspektører på et passagerfartøj, der transporterer 25 personer plus besætning til en offshore boreplatform. Det kan være muligt at reducere omkostningerne ved at vælge en standardløsning, men beslutningen om en lavere CAPEX bør baseres på din drift og ikke omvendt. Sikkerhed og pålidelighed er afgørende til søs, og derfor er reglerne strenge og komplekse.

Værfter og skibsdesignere kan hælde til løsninger, der bruger standarddele for at holde CAPEX nede, men det giver muligvis ikke optimale levetidsomkostninger. Du finder ofte mere ekspertise i skræddersyede løsninger fra systemintegratorer.

Fartøjer over 15 meter eller med plads til mere end 12 personer er underlagt strengere myndighedscertificeringer.

5. Hvordan ser min tilgængelige landinfrastruktur ud?

Din leverandør bør være bekendt med tilgængelig ladeinfrastruktur og kunne rådgive om dens egnethed til dine aktiviteter.

For det første har brændstofinfrastruktur (diesel) været under opbygning i over et århundrede. Operatører af dieselfartøjer skal sjældent overveje dette. Disse fartøjer skal normalt tankes op en gang om ugen, og i værste fald skal en tankbil køre ned til kajen.

Når det gælder hybride og elektriske fartøjer, bliver spørgsmålet mere komplekst. Og det handler ikke kun om at have et ladesystem, eller om skibets driftsprofil tillader den nødvendige opladningstid. Om havnen eller endda regionen har netkapacitet til at levere den nødvendige ladekraft, er en langt større udfordring og en stopklods for mange operatører.

Ét er at bygge en ladestation ved kajen, men det er noget helt andet at skulle udvide højspændingsnettet.

For fartøjer, der kun har behov for at lade om natten, er det en mindre udfordring. Den nødvendige ”klatladning” kan klares de fleste steder. Men fuldelektriske hurtigfærger, der sejler med høj frekvens, kræver hurtigladning (med høj effekt) flere gange om dagen.

Du finder ikke dedikeret megawattkapacitet overalt. Derfor er det vigtigt at undersøge mulighederne i det område, hvor du opererer, især hvis du opererer ruter med høj frekvens og/eller langt fra byerne.

Der findes løsninger selv under disse forhold. Hvis dit fartøj har brug for hurtigopladning, hvor netkapaciteten er utilstrækkelig, findes der et eksempel i Gudvangen, Norge. Her installerede en operatør af et elektrisk sightseeingfartøj en „powerdock”. Det er en flydende pram med en batteribank, der langsomt oplades fra det tilgængelige net. Energien kunne derefter hurtigt overføres til det tilkoblede fartøjs batterier, hvilket løste udfordringen med begrænset netkapacitet. Powerdocken fungerer også som depot for skibets sorte/grå vand, som derefter sendes til et anlæg på land til behandling.

Nærbillede af en ladestation til elektriske færger i en moderne havn.
Illustration af CCS og MCS-ladestation i Stavanger leveret af Blueday Technology
Tilgængelig ladeinfrastruktur kan være en stopklods for nogle, men der er måder at løse sådanne udfordringer på. Din leverandør bør være bekendt med sådanne løsninger og kunne rådgive om deres egnethed til dine aktiviteter.
Højhastighedspassagerfærge, der sejler på åbent vand.

En hurtigfærge, der bruger hurtigladning flere gange om dagen, kan kræve en dedikeret netforbindelse på 3–5 MW.

Redningsfartøj skærer sig gennem hårdt hav nær klippekyst
Udsigt fra dækket på et hurtigtgående skib på en solrig dag til søs
Havvindmølle med serviceskib, der passerer forbi på åbent hav

6. Hvad er mit budget/accepterede totale udgifter ved ejerskab (TCO)?

Det er vigtigt ikke kun at overveje omkostningerne for enkeltdele, CAPEX, men også fartøjets TCO.

Enhver professionel operatør overvejer nøje sit fartøjs driftsomkostninger (OPEX), men det samme gælder ikke altid for leverandører.

Værfter/designere vinder normalt en kontrakt baseret på deres pris, og de vil derfor forsøge at holde CAPEX på et minimum. Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger efter levering er juridisk set ikke deres ansvar. Men et fartøj er i drift i årevis, endda i årtier. Hvis man også tager fartøjets fremtidige videresalgsværdi i betragtning, bliver det tydeligt, at dette muligvis ikke er den bedste løsning for alle.

Som tidligere nævnt, hvis brændstof-(energi-) effektivitet, en af de store poster i driftsbudgettet, er afgørende for dine aktiviteter, er en skræddersyet løsning vejen frem. Det kan øge den oprindelige investering med op til 30 %, men når man tager fartøjets levetid og driftsomkostninger med i betragtning, begynder et lidt højere CAPEX-budget at give mening. De billigere løsninger vil oftest koste mere over tid. Især når man også tager fartøjets fremtidige videresalgsværdi i betragtning.

Det leder os til det sidste punkt i denne guide, nemlig de miljømæssige hensyn. Et mere energieffektivt fartøj har mindre udledning. Det kan være vigtigt, både i forhold til regler og afgifter, men også produktets popularitet på markedet.

Du vil altid være nødt til at indgå nogle kompromiser med investeringer i denne størrelsesorden, men et langsigtet syn på din nyerhvervelse giver et mere komplet billede af TCO.

Hænder, der arbejder sammen om puslespilsbrikker.
Overvej både tidsperspektivet for aktiviteten og fartøjets levetid på dit marked, når du beslutter dig for, hvor du skal bruge dine ressourcer.

7. Hvorfor det er vigtigt at tage hensyn til udledning af drivhusgasser?

Det er vigtigt at være fremsynet og tage strengere regler og afgifter på skadelige udledninger med i dine overvejelser.

Indledningsvis betragter du muligvis kun dette som en faktor i turistindustrien, som drager fordel af en stille, lugtfri sejlads i naturskønne områder. Men i denne guide stiller vi slet ikke spørgsmålstegn ved vigtigheden af at overveje dine udledninger og deres betydning.

Det har vist sig, at markedskræfterne påvirker og influerer operatører i forhold til deres miljømæssige påvirkning. Selv de mest højrøstede benægtere af klimaforandringer har trukket sig, og der er ingen tvivl om, at en grøn bevægelse er i gang over hele verden. Dette genspejles gennem hele kapitalstrukturen i den maritime industri. Offentlighedens mening er klar. Banker og finansielle institutioner vil være tilbageholdende med at yde lån og finansiering til organisationer, der ikke tager hensyn til deres miljømæssige indvirkning. Myndighederne er af samme grund mindre tilbøjelige til at give kontrakter og/eller koncessioner til virksomheder. Passagerer og kunder vil også være mindre tilbøjelige til at vælge det, der opfattes som det ”sorte” alternativ.

Det er en tendens, der vil blive endnu mere fremherskende. Fossil energi har været en integreret del af alle brancher det sidste århundrede, og det er ikke let at erstatte. Derfor gør vi, hvad vi kan. Et fokus på ”at gøre, hvad vi kan” indebærer strengere regler og afgifter på skadelige udledninger, hvor det er muligt. Det vil blive mere udbredt, i takt med at tiden går, og den globale temperatur stiger.

I dag er det ikke tilladt for dieselkøretøjer over en vis udledningstærskel at køre ind i visse byer i Europa, f.eks. Bruxelles. Det har på sin vis en effekt på markedet for brugte køretøjer. Det er ikke usandsynligt, at vi vil se lignende regler indført på sejlruter og vandveje i fremtiden. Dette har en indvirkning på bundlinjen i dag samt på fartøjets videresalgsværdi i fremtiden.

En person sidder på bagsædet af en bil på stranden og kigger ud over havet.
Det er vigtigt at være fremsynet og overveje den miljømæssige påvirkning, som dine aktiviteter har.

Oppsummering og konklusion

Din drift, dit fartøjs driftsprofil og din placering spiller en rolle, når du skal vælge en leverandør til dit højhastighedsfartøj.

TRE HOVEDTYPER AF LEVERANDØRER
  • Komponent-/teknikproducenter
  • Specialiserede systemintegratorer og
  • Skibsdesignere/værfter.

De har alle deres egne egenskaber, fordele og ulemper. Det er vigtigt at se på din investering på lang sigt og overveje dine driftsomkostninger i lyset af både nutidige og fremtidige regler og afgifter relateret til udledninger.

SKRÆDDERSYEDE LØSNINGER

Den bedste måde at opnå et højeffektivt fartøj på er gennem en skræddersyet løsning. En af de få undtagelser kan være store ordrer på standardfartøjer.

OPGRADERING

Det er muligt at renovere et fartøj med hybride eller elektriske energisystemer, men det ændrer fartøjets kapacitet og overensstemmelse med driftsprofilen. Der kan være meget at spare ved at opgradere eksisterende fartøjer, både økonomisk og miljømæssigt. Dog skal du overveje de muligheder, der er tilgængelige for dine aktiver og aktiviteter.

LADEINFRASTRUKTUR

Tilgængelig ladeinfrastruktur kan være en udfordring, men også netværkets kapacitet til at levere tilstrækkelig energi i visse områder. Det er derfor en vigtig overvejelse, hvis du ønsker en fuldt elektrisk flåde af fartøjer. Dette kan være en stopklods for mange, og selvom der er løsninger og omveje, selv i de mest afsidesliggende områder, kan det påvirke din „produktion”.

SERVICE OG VEDLIGEHOLDELSE

Det er vigtigt at overveje fartøjets samlede levetid, og din leverandør bør være i stand til at levere rettidig og problemfri service og vedligeholdelse af din flåde. Nogle leverandører tilbyder ikke de samme serviceaftaler som andre. Derfor bør du overveje dette aspekt, medmindre din organisation har en etableret serviceorganisation.

Vi håber, at du synes, at denne guide er informativ og nyttig, når du skal finde den bedste løsning til din branche eller virksomhed.

For en mere teknisk dybdegående gennemgang af hybride/elektriske løsninger anbefaler vi, at du læser vores rapport om “Elektrificering af maritime fartøjer” eller ser vores ressourcecenter/blog for artikler, der dækker både almindelige og oversete overvejelser i denne industri

Kom i kontakt med os

Vil du vide mere om vores løsninger eller diskutere, hvordan vi kan støtte dit næste projekt? Vores team af eksperter er klar til at besvare dine spørgsmål og udforske mulighederne sammen med dig.

  • Lad os tale om dine behov
  • Del dine ideer med os
  • Begynd at bygge en bæredygtig og pålidelig fremtid i dag
Download

Vil du gemme casestudiet eller dele det med en kollega?

Download en PDF-version - perfekt til at læse senere eller sende videre til dit team.